Om tävlingsbidraget

Vilka som byggt webbplatsen/bloggen:

Vi är 21 elever som går i klass 1 på Västra Stenhagenskolan i Uppsala. Vår klassblogg har våra lärare byggt upp i Blogger. Vi har lärt oss att logga in på bloggen och skriva egna inlägg. Vi kan också ge varandra kommentarer. En del av oss har provat på att bifoga bilder till inläggen.
Ansvarig för och ägare till bloggen är Eva Attåsen, eva.attasen@uppsalaskolor.net.

Webbplatsens syfte och mottagare:

Eleverna i klassen har från första skoldagen lärt sig att läsa och skriva med hjälp av datorer. Flera gånger varje vecka skriver de på en klassuppsättning laptops med hjälp av talsyntes och hörlurar. Men det är viktigt att någon läser det man har skrivit. Nu kan vi läsa varandras inlägg och kommentarer, föräldrar och andra släktingar kan förstås också läsa. Det är extrakul att skriva när man får kommentarer av klasskompisar. Vi lärare vill också att föräldrarna ska få en större inblick i skolans arbete, både i sådant som har hänt och kommer att hända. 

Den pedagogiska kopplingen:
När man går i årskurs ett ligger undervisningens fokus självklart på läs- och skrivinlärningen. Genom att skapa ett öppet forum med många mottagare av elevernas skrivande, stimulerar vi lusten att både läsa och skriva. Efter hand som eleverna blir säkrare både på datorhantering, i läsning och i sitt skrivande kan vi ge dem allt större ansvar i arbetet på bloggen. Några elever har redan börjat logga in själva och arbeta hemifrån.
Många av de moment vi av tradition har arbetat med i årskurs 1 har vi valt att behålla, men numera gör vi dem med datorns hjälp. T.ex. att samla ord med veckans bokstav i Wordle och publicera dem på bloggen. Gemensam diktamen där vi formulerar och slipar på meningar och innehåll blir meningsfullt när vi lägger ut dem på bloggen så att alla kan läsa.
I takt med läsutvecklingen kan vi också börja bearbeta böcker i bloggen, tanken är att eleverna ska kunna skriva sina bokrecensioner i form av inlägg.

Vi har börjat lägga in enklare matematikuppgifter som eleverna kan arbeta med hemifrån. Än så länge sker det helt på frivillig basis, men vi hoppas att vi kan använda oss mer av bloggformen när vi ger fler hemuppgifter framöver. Detta tål att fundera vidare på för att hitta bra former som fungerar både för elever, för föräldrar och för lärarna.
Att använda sig av bloggens statistik i matematikundervisningen ger utrymme för samtal om bland annat siffror, tal, antal och deras storlek, positionssystemet och en härlig känsla av ”WOW vad många!”

Upphovsrätt:

Alla våra egna bilder på vår sida är numera licensierade under Creative Commons. Än så länge har eleverna inte sökt bilder på nätet själva, men de kommer att få lära sig om upphovsrätt och bildsökning när det är dags.

Varför är vi värda att vinna?

Vi visar att man kan mycket även när man är 7 år och precis har börjat i skolan. Vi har startat en klassblogg som får utvecklas i takt med elevernas kunskaper. Bloggen är på inget sätt färdig eller fastställd i sin form. Lärarna funderar mycket på hur man kan utveckla bloggen både pedagogiskt och som ett forum där föräldrarna involveras i sina barns skolarbete. En av fördelarna är att pedagoger/vuxna/kamrater kan ge eleverna feedback på ett snabbt sätt. Nyfikenheten och lusten att lära ökar, bara känslan av att ”hela världen” kan läsa vad JAG har skrivit är oerhört spännande och skapar mening med lärandet. Att läsa och skriva är ROLIGT!

.